Jørgen har, som det eneste
aktuelle band-medlem, været med lige side starten i 1961 og har haft
prægende indflydelse på orkestrets musikalske stil i alle årene.
Klaverundervisning var en
del af opdragelsen i familien Selmer. Far Rudolph og storesøster Aase
var begge uddannet på klaveret. Som 13 årig i 1958 skete der noget, der
for alvor skulle præge Jørgens musikalske fremtid, nemlig filmen "The
Tommy Steele Story" i den lokale biograf. Det tændte en flamme som har
brændt lige siden.
Det lykkedes ham at anskaffe
en akustisk guitar og en banjo, og så gik det løs. Som 14 årig blev der
spillet med forskellige andre unge i området, som dannede grupper på
kryds og tværs.
Radio Luxemburg fik stor
betydning for den videre udvikling. Det var her al den nye musik for de
unge blev spillet og hvor Jørgen første gang hørte de smægtende toner
fra Cliff and the Shadows. Musikken fra The Shadows var betagende og
inspirerende.
Scenekarrieren startede i
1960 hvor Jørgen blev brugt som guitarist i forskellige sammenhænge i
den tidlige periode. For eksempel var han det tredje ben i en trio med
to velsyngende piger. Genren var Evely Brothers og lignende med
flerstemmig sang. I 1961 var Jørgen med til at danne Jolly Jokers, som
har været hans musikalske omdrejningspunkt lige siden. Da Jolly Jokers
stoppede i 1976 blev guitaren lagt på hylden og den blev først taget
frem igen da Tyge Clemmensen inviterede den "gamle" gruppe til sin 50
års fødselsdag i 1999.
Jørgens erhvervsmæssige
karriere er også meget præget af musikken. Drivkraften bag hans arbejde
som ingeniør var kærligheden til musikken. Siden 1972 har han arbejdet
i udviklingsafdelingen på B&O i Struer. Drevet af ønsket om at
forbedre lyd har han begået flere opfindelser. Den mest kendte er nok
HX-Pro, en patenteret proces der forbedrede lyden på kassettebånd og
alle andre bånd, og som blev udbredt over hele verden. Rettighederne
blev videresolgt til Dolby Labs, San Francisco, men B&O fik
royalties for hvert system, der blev solgt. Rigeligt til at betale
Jørgens livsløn på B & O.
|